RuG  
Hersenen & Gedrag
Het practicum

Het doel van dit practicum is om het leergedrag van een rat ingespoten met scopolamine (cholinerge antagonist) te vergelijken met het leergedrag van een rat ingespoten met een fysiologische zoutoplossing.

De verschillende ratten worden getest met twee verschillende leertaken:

De Morris water maze test is een ruimtelijke leertaak,
De active shock avoidance (ASA) is een associatieve leertaak.
Voor iedere leertaak zullen een aantal ratten worden geobserveerd, waarna de resultaten van de observaties in een grafiek worden uitgezet.

De ratten zijn gefilmd terwijl ze zijn onderworpen aan deze leertaken. Een lijst met video's van alle ratten is te vinden via de volgende link:

Ieder koppel dat deelneemt aan het practicum krijgt twee ratten toegewezen voor zowel de 'Morris water maze test' als de 'active shock avoidance'.
Hoe de observaties en het maken van de grafieken precies in z'n werk gaat, is uitgelegd bij de verschillende leertaken.

Informatie over het cholinerge systeem is te vinden in de encyclopedie bij het onderdeel 'Systemen in de hersenen';
Informatie over de rol van dit system in leertaken is te vinden in de encyclopedie bij het onderdeel 'Niveau’s van opslag'.


Leerdoel: het kunnen waarnemen (observeren) van leergedrag; dit kunnen toepassen voor het opstellen van een leercurve; data en een farmacologische ingreep interpreteren op een statistisch verantwoorde wijze.

Kunnen: het maken van een leercurve uit "ruwe" data, en het juist interpreteren van deze data.

Weten: op welke wijze dieren (of diermodellen) gebruikt kunnen worden om basisprincipes van het leerproces te onderzoeken.

Waarom: het kunnen gebruiken van diermodellen voor onderzoek aan leer- en geheugenprocessen.